skip to Main Content

Spørsmål og svar

Kan jeg snakke med dere før jeg bestiller?

Ja, det er klart du kan. Det koster ikke noe og er helt uforpliktende for deg. Vi har telefonvakt 24t alle dager og du kan ringe oss på 37 15 53 05.

Kan jeg få stønad til begravelsen?

Dersom det kan dokumenteres at avdøde ikke hadde midler vil NAV kunne dekke deler av begravelsen (begrenset oppad til kr. 23.337,-). Denne gravferdsstønaden er behovsprøvd. Dersom båretransportene tilsammen blir over 20 km vil NAV i de fleste tilfeller dekke det meste av transportkostnadene (- en egenandel på kr. 2.334,-). I noen tilfeller kan begravelsen i sin helhet overlates til Kommunen.

Hvordan finner jeg ut om jeg får stønad til begravelsen?

Vi er oppdatert på NAV-reglene, og vil selvsagt gjøre vårt til at du får den stønaden du har krav på. Vi ordner alle søknadspapirene for deg, selvsagt uten noe tillegg i prisen. Ring oss dersom du har spørsmål om NAV sine stønadsordninger.

Er det kommunale avgifter i forbindelse med gravferden?

Alle innbyggere i Norge har rett på fri grav i sin egen kommune. Innbyggere i Arendal Kommune får også gratis kremasjon om ønskelig, for innbyggere utenom Arendal Kommune tilfaller det en kremasjonsavgift på kr. 5.000,-. Ønskes det at seremonien og/eller gravleggingen skal foretas i en annen kommune enn avdødes hjemkommune, tilkommer det kommunale avgifter. Disse varierer fra kommune til kommune.

Kan jeg få råd om arv og skifte?

De fleste kan ordne booppgjøret selv, men noen trenger kanskje råd om hvordan de skal gå frem. Vi er forsiktig med å gi råd om arv og skifte, men i Aust-Agder er vi så heldig at vi har en serviceinnstilt Tingrett. Ring 37 00 04 00, og spør etter Hilde eller Anne Karen, og du får all den hjelp du behøver i forhold til Arv og Skifte, og evt. testament.

Er det dyrere å kjøpe blomster, gravstein og minnesamvær gjennom dere?

Nei! Vi har svært gode avtaler med våre leverandører, og er derfor ikke et fordyrende mellomledd.

Er dere dyrere enn andre byråer?

Nei, vi har alternativer fra det helt enkle til det mer påkostede. Vår jobb er å hjelpe deg med å lage en verdig og fin begravelse ut i fra dine/deres ønsker, og innenfor den kostnadsrammen som passer dere.

Kan begravelsen plutselig bli mye dyrere enn først antatt?

Nei. Som kunde hos oss får du alltid en skriftlig forhåndspris når du har gjort dine valg for begravelsen.

Er det trygt å velge dere?

Vår jobb er å gi deg all den den hjelpen du trenger. Hellerdals Begravelsesbyrå har vært i aktivitet siden 1973, og vi som jobber her i dag har fått god opplæring, og gjør vårt beste for å videreføre den kvalitet og etiske standard som alltid har preget byrået. Våre kunder har ulike ønsker og behov, og vi jobber alltid hardt for å imøtekomme disse. Uansett hvilken kostnadsramme du velger for begravelsen så vil vi at du skal kjenne deg godt ivaretatt. Vi husker på alle store og små detaljer som du som pårørende kanskje ikke klarer å tenke på selv.

Hvor mye kan jeg gjøre selv?

Du kan gjøre det aller meste selv, og vi gir deg gjerne råd om hva det kan være lurt å huske på.

Må jeg ha en dødsannonse i avisen?

Nei. Det velger du selv.

Kan jeg annonsere på nettet?

Ja. Nå tilbyr vi både annonsering og minneside via våre nettsider. Dette er både raskere og billigere enn en dødsannonse i avisen. En nettannonse er også søkbar og kan sendes til familie og venner via sosiale medier.

Hvor raskt må jeg betale regningen?

Normalt sender vi deg regningen tre til fem dager etter begravelsen. Deretter har du ti dager på deg til å betale.

Kan jeg få betalingsutsettelse, og kan regningen deles opp?

Ja, selvsagt. Spør oss om betalingsutsettelse og delbetalingsavtale.

Kan regningen belastes avdødes konto?

Ja. Det beste er om begravelsesregningen belastes avdødes konto. Da slipper du å legge ut. Dette kan skje før skifteoppgjøret, og selv om kontoen er sperret. Norske banker har plikt til å belaste kontoen mot fremvisning av faktura fra begravelsesbyrået og dødsattest.

Back To Top